Тема: Олександр Дерманський «Казки дракона Омелька»
Мета: Познайомити дітей із творчістю сучасного письменника і поета Олександра Дерманського; формувати читацькі навички; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу, пам’ять, критичне мислення, зв’язне мовлення. Прививати інтерес до читання, з захопленням віддаватися справі, яка подобається.
Обладнання: ілюстрації, таблиці, схеми, індивідуальні картки, картки для групової роботи та роботи в парах, аудіо запис фізкультхвилинки, червона та зелена фішки.
Хід уроку
I. Організаційний момент
- Ось дзвінок сигнал нам дав –
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаймо,
Урок читання починаймо.
- Привітайтеся с гостями. Посміхніться один одному. Подаруйте друзям хороший настрій.
- Що для вас урок літературного читання? Навіщо ми вивчаємо українську літературу?
- Щоб урок був успішним, девізом оберемо такі слова (домовляння)
Не просто слухати, а… чути.
Не просто дивитися, а …бачити.
Не просто відповідати, а … міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II. Вправи на розвиток артикуляції.
--- Перед читанням давайте трошки розігріємо наші ротики і очі.
1) Гра «Хто кого перескоромовить?» (дівчата чи хлопчики)
2) Прочитати з підвищенням, а потім зі стиханням гучності голосу.
Арка – арта – арла – арса – арца – арда – арча – аржа
3) Прочитати слова на одному подиху якомога швидше:
Весело (село)
Вужча (вуж)
Розуміє (розум, уміє)
Ломити (мити)
Пам’ятати (м’ята)
- Знайдіть і прочитайте слова, які заховалися у цих словах. Прочитайте їх на одному подиху.
III. Перевірка домашнього завдання
1) - Що готували на сьогодні? (Оповідання «Слон на ім’я Ґудзик» Лесі Ворониної)
- Хто герої цього твору?
- Ви згодні, що це оповідання? (Ні.) Так, це літературна казка.
- А що в ній казкового? (Слоник маленький, як мишеня, розмовляє, грається, дуже швидко бігає, все їсть, що дають).
- Від імені кого ведеться розповідь? (Від імені автора.)
2) Знайдіть на ст. 119 уривок, що починається словами «Та що це?» і уявіть, що ви Яся і розповідаєте про себе.
- Ст. 120. Від слів «Яся поклала Гудзика в ліжечко…», хлопчики, прочитайте від імені Гудзика.(Яся поклала мене в ліжечко…)
- Ст. 121.Від слів «Нічого собі апетит…» прочитати в особах (автор, дівчинка Яся та Ґудзик).
- Якщо вам сподобалось як читали діти, підніміть зелену фішку, а якщо ні, то червону.
3. - Ви всі вдома уважно прочитали казочку.
- Спробуйте відновити правильну послідовність пунктів плану. Позначте цифрами:
___ Упіймай слона за хвіст (7)
___ Слони їдять усе (5)
___ Дівчинка з морозивом біля бузку (3)
¬¬___ У кожної людини є таємниця (1)
___ Бажання слоника (8)
___ Ясю називали Золотою дівчинкою (2)
___ Щось сіре і маленьке (4)
___ Нічого собі апетит (6)
( На дошці записане аналогічне завдання.
Після роботи в парах дитина , яка правильно виконала роботу, виходить до дошки, записує цифри, всі діти перевіряють і піднімають зелену фішку, якщо все правильно.)
IV. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми познайомимося з біографією та творчістю письменника і поета, нашого сучасника, Олександра Дерманського.
V. Робота над новим матеріалом.
1) Розповідь про творчість Олександра Дерманського підготували ваші однокласники. Послухайте, будь ласка.
2) Хочу доповнити, що перші вірші він опублікував у 2001 році. Друкував їх спочатку під псевдонімами Сашка Володарського та Назара Діброви.
3) Словникова робота.
- Поєднати зі словами поясненнями:
відучора з учорашнього дня
бракувало придумал
вигадав не хватало
дотепненьку сердилася
приндилася остроумненькую
витолочив чешуя
луска куда-нибудь
абикуди витоптав
куштували насторожено
сторожко пробовали
горопашний бедненький
Прочитати складні слова «Луною» за вчителем:
бідолашного
дракониця
вислуховувала
проскоромовив
перезирнулися
відпираючись
безталанненький
розхвилювалася
Фізкультхвилинка
4) Читання казки учителем та підготовленими дітьми за частинами.
- Стратегія «Передбачення». Після кожної частини учитель задає питання: «Що буде далі?»
( Прочитавши частину тексту, діти ставлять питання однокласникам, щоб перевірити чи уважно слухали й сприймали текст.)
Ст. 124
- Як звали дракона?
- Яка заковика була у Омелька?
- Хто був єдиним слухачем Омелька?
Ст. 126
- Кого попросив Омелько, щоб вони зупинили лосів?
- Що зробили і жаби, і лосі, і сам дракончик?
Ст. 127
- Чому Омелько стрибав на лівій нозі?
- А на правій?
- Що відповіло зайченя, коли Омелько спитав, чи боїться воно його?
Ст. 128
- За яким заняттям застала Омелька його дружина?
- Кого запросила вечеряти?
Ст. 129
- Що спитало зайченя у Омелька по дорозі до його печери?
- Чому жаба сказала, що зовсім не дивно, що зайченя боїться?
(Для того, щоб перевірити, чи уважно діти слухали, кожен учень, що читав з учителем, ставить запитання дітям.)
- Як ви гадаєте, чому автор вибрав саме зайченя на роль того, хто не злякався?
- Сподобалась казочка? Чому все таки вона нас навчає? (Дружбі, умінню прощати, бути більш довірливими, а головне – із захопленням робити те, що любиш.)
5) Вибіркове читання за ілюстраціями
- Прочитайте рядки, які викликали у вас посмішку. (ст.125)
- Як бідкався Омелько після того, як лосі і жаби втекли від нього?
- Як звірі міркували, чи треба боятися темряви? (ст.129)
6) Отже, дракона звірі перестали боятися. Чому?
7) Робота в групах. Скласти «Сенкан»
1.Дракон
2.Який? (добрий, розумний)
3.Що робить? (складає, розповідає, дружить)
4. Омелько складає цікаві казки
5. Казкар .
Скласти Діаграму Венна.
- Що відмінне і що спільне у казкового слоника і дракончика?
- _Слоник Спільне Дракончик
- маленький казковий великий
- сіренький дружелюбний зелений
- любить гратися складає казки
Перевірка роботи в групах.
8) - Чи всі уважно працювали над казкою? Перевіримо, виконавши тестові завдання. (В додатку).
(Діти підписують свої завдання, учитель читає питання, діти вибирають відповідь і обводять правильну.)
VI. Підсумок уроку.
- Чи страшним видався вам Омелько? Сашко Дерманський намагається зобразити монстрів добрими, щоб діти їх не боялися.
- Урок наближається до кінця. Я задоволена своїми помічницями, дітками, які читали в особах, від імені Гудзика та Ясі. Вони отримують оцінки.
VII. Домашнє завдання.
- Скласти невеличку казкову історію, записати в зошиті, намалювати ілюстрацію.
- Читати уривки казки до ілюстрацій.
VIII. Рефлексія.
- Чи справдилися ваші сподівання від уроку? Якщо так, підніміть зелену фішку, якщо ні – червону.
1) Ви прочитали нову казку? +
2) Читали вірші? -
3) Познайомилися з новими словами? +
4) Читали в особах? +
5) Ставили питання? +
6) Давали відповіді на питання? +
7) Сподобалася казка? +
- Отже, ваші сподівання справдилися. На своїх фішках намалюйте смайлик, який відобразить ваш настрій і подаруйте його гостям або
- друзям.
|